دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اطفای حریق سریع و کم‌خطر با ربات آتش‌نشان 

اطفای حریق سریع و کم‌خطر با ربات آتش‌نشان 
یک شرکت چینی ربات آتش‌نشانی ساخته است که با بهره‌مندی از دوربین‌های حرارتی و آشکارساز دود، آتش را خاموش و قربانیان را نجات می‌دهد.
کد خبر : 926910

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از IE، صنعت رباتیک هر روز در حال پیشرفت است و افزایش تقاضا برای چنین ماشین‌های جدیدی در صنایع مختلف، سازندگان را به سمت توسعه ربات‌های پیشرفته‌ای هدایت کرده است که می‌توانند وابستگی به نیروی انسانی را کاهش دهند. 

ربات‌های آتش نشان شرکت «Guoxing Intelligent» «گوشینگ اینتلیجنت» به سیستم‌های تشخیصی پیشرفته مجهز شده اند. دوربین‌های حرارتی، آشکارساز‌های دود و حسگر‌های گاز به ربات اجازه می‌دهد تا با تشخیص وجود آتش و گاز‌های خطرناک، آنها را به طور موثر خاموش کند.

از آنجایی که این ربات‌ها امکان هدایت از راه دور را دارند، انسان می‌تواند در فاصله ایمن از منطقه دچار آتش سوزی بیایستد. با استفاده از سیستم‌های ناوبری قوی از جمله GPS، LiDAR و ناوبری اینرسی، این ربات‌ها می‌توانند به طور مستقل در محیط‌های سرپوشیده و باز حرکت کنند.

این قابلیت پیشرفته به ربات‌ها امکان می‌دهد ضمن اجتناب از موانع، به سرعت به محل آتش سوزی برسند.

استفاده از روش‌های مختلف برای خاموش کردن آتش 

این ربات‌های آتش نشان برای خاموش کردن آتش، از روش‌های مختلفی از جمله سیستم‌های پاشش آب، فوم ساز‌ها یا خاموش کننده‌های شیمیایی استفاده می‌کنند. این روش به خوبی برنامه ریزی شده است تا به طور موثر شعله‌ها را خاموش کند و در عین حال آسیب ناشی از پاشش آب را به حداقل برساند.

ظرفیت عملکرد از راه دور به آتش نشانان اجازه می‌دهد تا وضعیت را از فاصله ایمن ارزیابی و اقدامات ربات را بر اساس آن هدایت کنند.

این ربات‌ها که به سیستم‌های ارتباطی مانند وای فای یا فرستنده‌های رادیویی مجهز شده اند، داده‌ها و ویدئو‌های بلادرنگ را به آتش نشانان ارسال می‌کنند تا آنها بر اساس وضعیت فعلی، تصمیمات آگاهانه بگیرند.

تحمل دمای بالا 

این ربات‌ها می‌توانند در برابر دمای بالا، دود و قرار گرفتن در معرض آب مقاومت کنند. شرکت سازنده این ربات مدعی است این ربات مجهز به سازوکار‌های خود راست شونده، توانایی بازیابی پس از سقوط یا برخورد با موانعی که در حین کار با آنها مواجه می‌شوند را دارند.

گفته می‌شود این ربات‌ها می‌توانند با ورود به صحنه آتش، شعله‌ها را با استفاده از تجهیزات آتش نشانی خاموش کنند، مانع گسترش آتش شده و به مناطق غیرقابل دسترس یا خطرناک برای آتش نشانان، وارد شود.

این شرکت چینی اعلام کرده است که این ربات آتش نشان می‌تواند پس از وقوع آتش سوزی، صحنه را ارزیابی کرده و با جمع آوری اطلاعات از طریق دوربین‌ها یا حسگرها، به آتش نشانان در ارزیابی وضعیت، شناسایی مسیر‌های تخلیه و اجرای استراتژی‌های آتش نشانی کمک کند.

این ربات آتش نشان قادر است ضمن ورود به محیط‌های محصور با دمای بالا یا گاز‌های سمی، وظایف اکتشاف فضایی را انجام دهد، آتش سوزی‌های احتمالی یا گاز‌های خطرناک را شناسایی و به تعیین بهترین رویکرد آتش نشانی کمک کنند.

همچنین می‌تواند افراد گرفتار در صحنه‌های آتش سوزی را جستجو و مکان یابی کرده و ارتباطات بلادرنگ صوتی و تصویری را برای هدایت عملیات نجات، کوتاه‌تر کردن زمان نجات و بهبود کارایی نجات ارائه دهند.

بر اساس ادعای شرکت گوشینگ از این ربات‌های آتش نشان علاوه بر موقعیت‌های آتش نشانی میتوان برای انجام عملیات نجات و بررسی در سایر محیط‌های خطرناک مانند نشت مواد شیمیایی، آلودگی رادیواکتیو یا ساختمان‌های فروریخته نیز استفاده کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته